
La consciència fonològica és la sensibilitat i el coneixement explícit de l’estructura fonològica de les paraules en una llengua. Implica l’habilitat per pensar o manipular els sons individualment. És una habilitat metalingüística prèvia a la lectoescriptura que té una influència molt significativa en el desenvolupament posterior de la lectura i l’escriptura. Per això, des d’Infantil és important oferir possibilitats per a desenvolupar aquesta habilitat i treballar-la sistemàticament mitjançant el joc, el moviment, experiències manipulatives i vivencials. A continuació vos presente una proposta on treballem manipulativament la consciència fonològica associant sons amb imatges sense presentar cap grafia.

El fet de no incloure la grafia és perquè l’objectiu de l’activitat consisteix a desenvolupar una bona discriminació fonètica auditiva i la consciència fonèmica, en aquest cas, dels sons vocàlics. Més endavant, quan aquesta estiga assolida, ja podrem introduir les grafies junt amb el so i/o el suport visual. (Els suports visuals de les boquetes o articulemes que faig servir a les meues sessions són del grup @comunicarnosayl. Els hi podreu trobar i descarregar-vos-els a la seua pàgina web). Per altra banda, si voleu tindre una altra opció de presentació de l’activitat, podeu fer servir el material audiovisual complementari de «Sons vocàlics» que teniu a continuació per treballar tant a l’aula com a casa. Espere que us siga útil!